In deze gymles staat de spectaculaire Halfpipe centraal. Naast dit uitdagende onderdeel binnen een freerun parcours, waarin de kinderen gaan klimmen en balanceren, zullen ze ook aan de slag gaan met hardlopen en zwaaien (schommelen).
Dit is een uitstekend onderdeel dat zowel in een freerun parcours als in een viervakkenles geïntegreerd kan worden. De leerlingen vormen een rij bij de pion. Vanaf dit punt neemt de voorste leerling een aanloop en probeert zonder de grond te raken via de dikke matten op de achterste twee dunne matjes te landen. Vervolgens loopt hij of zij achterlangs terug naar het beginpunt. Hoe hoger de leerlingen over de matten kunnen rennen, hoe uitdagender en leuker het wordt. Raadpleeg onze TikTok-pagina voor meer informatie over dit arrangement!
Dit spel, dat we in de gymles hebben geïmplementeerd, is algemeen bekend. De leerlingen verdelen zich over twee pionnen. Op het door de groep zelf gegeven startsignaal beginnen de voorste twee te rennen met een pittenzakje in hun handen. Ze moeten eerst in elk vak van de loopladder een voet plaatsen en vervolgens een rondje om de paal rennen. Bij de hoepels aangekomen, legt de leerling het pittenzakje in een hoepel en rent buitenom zo snel mogelijk terug om de volgende leerling aan te tikken. Zodra alle pittenzakjes in het spel zijn, mag er geschoven worden totdat er drie op een rij gevormd zijn.
De leerlingen verdelen zich over de twee schommels. Twee leerlingen beginnen bij de trapeze en mogen hier vijf keer schommelen of zwaaien. Leerlingen uit de onderbouw kunnen elkaar helpen door degene op de schommel een zetje te geven. Daarna remmen de leerlingen af en sluiten achteraan in de rij. Ook bij het afremmen kunnen de leerlingen elkaar assisteren. Dit onderdeel bevordert samenwerking en het respecteren van elkaars grenzen. Goed naar elkaar luisteren is hierbij essentieel.
Voor dit onderdeel vormen de leerlingen tweetallen en starten bij de korf. Hier dobbelen ze één keer met de dobbelsteen. Het gegooide getal bepaalt de oefening die ze gaan uitvoeren, zoals touwtje springen, op en af de kast springen, over de kast klimmen, trampoline springen, opdrukken of een koprol op een matje maken. Differentiatie in het aantal herhalingen per oefening is mogelijk. Nadat beide leerlingen van het tweetal de oefening hebben uitgevoerd, mogen ze opnieuw dobbelen.
Hopelijk ben je nu klaar om een toffe gymles te geven! Succes en veel plezier met de onderdelen. Als je meer inspiratie wilt opdoen, vergeet dan niet om ons te volgen op Instagram, Facebook en TikTok!
Heb je vragen over de lesvoorbereidingen of wil je meer weten over Beweegpartner? Neem contact met ons op, wij vertellen je graag meer!
Heb jij een ALO- of CIOS diploma in bezit? Of zit jij in het laatste jaar van je studie? Neem dan contact met ons op. Wij bieden je een marktconform salaris, toffe teamuitjes en sparringsmogelijkheden met andere vakdocenten in het bewegingsonderwijs. Zo sta jij er nooit meer alleen voor.
Ja ik wil contact met jullie of bekijk de veelgestelde vragen